Vedtæger

Som bestemt på stiftende generalforsamling.

Vedtæger

§ 1 Foreningens navn er: Dyreskuepladsens naboer.
cvr. Nr. 44387050


§ 2 Foreningens formål er at varetage interesserne for beboerne i området omkring, og op til Dyrskuepladsen. Særligt i forhold til, men ikke begrænset til, offentlige myndigheder, herunder miljøforhold, trafik, støj, udvikling og lignende.


§ 3 Foreningen er upolitisk.


§ 4 Alle interesserede kan blive medlem.

§ 5 Foreningens drift finansieres ved at opkræve et årligt kontingent på 200kr. pr husstand.

§ 6 Foreningen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, som umiddelbart efter generalforsamlingen konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsesmedlemmerne er valgt for 2 år ad gangen. Formanden og 2 menige bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år, og øvrige i lige år. Første valg efter den stiftende generalforsamling, gennemføres i 1. kvartal 2025.
Til bestyrelsen kan kun vælges personer, der har bopæl i Odense by. Dispensation fra denne bestemmelse kan kun gives af den, før generalforsamlingens, valgte bestyrelse. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og er bemyndiget til at nedsætte udvalg til varetagelse af særlige opgaver.
Bestyrelsen kan, hvis den finder det hensigtsmæssigt, vælge kasserer og/eller sekretær uden for bestyrelsen.

§ 7 Kassereren har ansvaret for foreningens regnskab og påser sammen med den øvrige bestyrelse, at foreningens midler anbringes i pengeinstitut.
Foreningens midler skal anvendes til foreningens drift samt bruges til fremme af foreningens formål, dog under hensyn til § 8.
Bestyrelsen kan dog under kassererens ansvar lade bogføringen foretage af et servicebureau.
Formanden og kassereren kan af bestyrelsen bemyndiges til at disponere i de løbende forretninger.
Regnskabsåret er 1/1 – 31/12. Bestyrelsen fremlægger regnskabet på den ordinære generalforsamling, som afholdes i 1. kvartal. Indkaldelse til generalforsamlingen, skal ske med minimum 14 dages varsel, og publiceres via hjemmeside, Facebook gruppe(r), direkte mail og lignende.

§8 Bestyrelsen må sammen med andre foreninger i kommunen deltage i og afholde aktiviteter. Bestyrelsen må anvende foreningens midler til afholdelse af sine aktiviteter eller deltage i fællesaktiviteter.
Bestyrelsen må anvende midler til køb/leje af nødvendigt udstyr for afvikling af aktiviteterne.

§9 Sekretæren udarbejder et mødereferat der senest på det efterfølgende møde, godkendes af bestyrelsen. Referatet lægges på foreningens relevante digitale platforme til medlemmernes information.

§ 10 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år i 1. kvartal.
Generalforsamlingen indkaldes ved annoncering på hjemmeside, Facebook gruppe(r), direkte mail og lignende, med mindst 21 dages varsel.
Forslag, herunder også vedtægtsændringer, til generalforsamlingen skal tilsendes bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen. Indkomne forslag sendes til medlemmerne via mail 8 dage før generalforsamlingen.
Alle afstemninger afgøres ved almindeligt stemmeflertal blandt de fremmødte medlemmer. Undtaget herfra er vedtægtsændringer og spørgsmål vedr. foreningens ophævelse. Vedtægtsændring kan vedtages, når¾ af de fremmødte stemmer for det. Mindst halvdelen af medlemmerne skal deltage på generalforsamlingen for at vedtægterne kan ændres. Det er muligt for medlemmerne at give en fuldmagt pr husstand med til generalforsamlrngen, hvis de er forhindrede i at deltage.
Generalforsamlingens dagsorden, skal indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent.
  2. Formanden fremlægger beretning til godkendelse.
  3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse.
  4. Indkomne forslag.
  5. Fastsættelse af kontingent.
  6. Valg af bestyrelse.
  7. Valg af revisor.
  8. Eventuelt.

§ 11 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når 20 medlemmer skriftligt fremsætter forslag herom, eller bestyrelsen finder det nødvendigt. Der indkaldes med mindst 21 dages varsel, senest 30 dage efter det fremsatte ønske, med angivelse af det dagsordenspunkt, hvorom der ønskes forhandling.

§ 12 Foreningen kan ophæves, hvis mere end ¾ af de fremmødte medlemmer stemmer herfor ved 2 på hinanden, med 21 dages mellemrum, afholdte generalforsamlinger, der samtidig afgør anvendelsen af foreningens aktiver.
Således vedtaget på stiftende generalforsamling den 25. november 2023.
Bestyrelsens underskrift (kan fremvises efter ønske)